Aviatorcon AB - Pekka Havbrandt
Aviation consulting, gliding instruction, aerobatic competition.
Tillgängliga tjänster från Aviatorcon
- Hjälp med att skriva EASA MOA, POA, DOA and ADOA Kvalitets Manualer
- Hjälp med EASA Minor och Major modifikations-ansökningar och TC-ansökningar.
- Manualer för operation av droner och UAV/UAS
- Hjälp med ansökan för professionell flygning med drönare
CV Pekka Havbrandt
Utbildning
- Tekniskt Gymnasium, Maskinteknisk linje, Rinmanskolan i Eskilstuna.
- Militärtjänst som officersaspirant i Flygvapnet
- Teknisk Högskola KTH Stockholm, Flygteknisk linje
Tidigare arbeten
- Volvo Flygmotor, VFA, Trollhättan, 1974-1981
- Konstruktör. Flygmotor konstruerade jetmotorn till stridsflygplanet Viggen.
- Chef för avdelningen kvalitetssystem. Volvo skapade ett av de första moderna kvalitetssystemen i Sverige med General Electric som förebild.
- FFV Aerotech, Arboga, 1981-1993
- Chef teknisk beredning (20 man)
- Chef Underhåll Militära flygmotorer (80 man)
- Chef reparationsverkstad för flygmotordetaljer (200 man)
- Volvo Aero Support i Bromma, 1993-1995
- Chef Underhåll av civila jumbo jetmotorer (70 man)
- Saab Nyge Aero AB, 1995-2006.
- Teknisk Chef (60 man) delägare i företaget
- Chief Engineer, projektledare för modifiering av flygplanet CL415 till det Grekiska flygvapnet (15 MUSD, 1,5 år)
- Granskningsingenjör EASA PART 21 (Bl.a. Granskning och kontroll av SAS MD80 modifieringar och ombyggnader)
- FLIR Systems Polytech AB, 2006-2012
- Företagsledare med ansvar för konstruktion, utveckling, EASA Part 21 produktion, EASA Part 145 underhåll, personal, ekonomi, marknad, inköp och försäljning.
Available services from Aviatorcon
- Assistance with writing EASA MOA, POA, DOA and ADOA Quality Manuals
- Assistance with EASA Minor and Major modification applications or TC applications.
- Operational Manuals for drones and UAV/UAS
- Assistance in obtaining approval for commercial drone operations
CV
Training
- Bachelor of Engineering in Mechanical Design at Rinmanskolan in Eskilstuna.
- Military service in the Swedish Air force as a cadet pilot
- Master of Aeronautical Engineering at the KTH, Royal Institute of Technology
Previous positions
- Volvo Flygmotor, VFA, Trollhättan, 1974-1981
- Design Engineer. Volvo designed the jet engine for the Swedish fighter aircraft Viggen.
- Quality Systems Mgr. Volvo Flygmotor crated one of the first modern quality systems in Sweden with General Electric as role model.
- FFV Aerotech, Arboga, 1981-1993
- Mgr Production planning (20 people)
- Mgr Military jet engine maintenance (80 people)
- Mgr for the repair shop for jet Engine parts (200 people)
- Volvo Aero Support i Bromma, 1993-1995
- Mgr for the maintenance shop for jumbo jet engines (70 people)
- Saab Nyge Aero AB, 1995-2006
- Technical Mgr and part owner in the company (60 people)
- Chief Engineer, Project Mgr for the modification of the CL415 Aircraft to the Greece Air force (15 MUSD, 1,5 Śr)
- CVE, verification engineer for EASA PART 21 (Verification of SAS MD80 modifications)
- FLIR Systems Polytech AB, 2006-2012
- Managing Director with responsibility for Design, R&D, EASA Part 21 production, EASA Part 145 Maintenance, Personnel, Accounting, Marketing, Sales and Purchasing.
Pictures
Pekka flying the Swedish trainer SK60 or SAAB 105
Viggen Arboga
CL415 Nyge
DA42 with the Polytech reconnaissance FLIR under the nose.