Aviatorcon AB - Pekka Havbrandt

Aviation consulting, gliding instruction, aerobatic competition.

Tillgängliga tjänster från Aviatorcon

  • Hjälp med att skriva EASA MOA, POA, DOA and ADOA Kvalitets Manualer
  • Hjälp med EASA Minor och Major modifikations-ansökningar och TC-ansökningar.
  • Manualer för operation av droner och UAV/UAS
  • Hjälp med ansökan för professionell flygning med drönare

CV Pekka Havbrandt

Utbildning

  • Tekniskt Gymnasium, Maskinteknisk linje, Rinmanskolan i Eskilstuna.
  • Militärtjänst som officersaspirant i Flygvapnet
  • Teknisk Högskola KTH Stockholm, Flygteknisk linje

Tidigare arbeten

  • Volvo Flygmotor, VFA, Trollhättan, 1974-1981
    • Konstruktör. Flygmotor konstruerade jetmotorn till stridsflygplanet Viggen.
    • Chef för avdelningen kvalitetssystem. Volvo skapade ett av de första moderna kvalitetssystemen i Sverige med General Electric som förebild.
  • FFV Aerotech, Arboga, 1981-1993
    • Chef teknisk beredning (20 man)
    • Chef Underhåll Militära flygmotorer (80 man)
    • Chef reparationsverkstad för flygmotordetaljer (200 man)
  • Volvo Aero Support i Bromma, 1993-1995
    • Chef Underhåll av civila jumbo jetmotorer (70 man)
  • Saab Nyge Aero AB, 1995-2006.
    • Teknisk Chef (60 man) delägare i företaget
    • Chief Engineer, projektledare för modifiering av flygplanet CL415 till det Grekiska flygvapnet (15 MUSD, 1,5 år)
    • Granskningsingenjör EASA PART 21 (Bl.a. Granskning och kontroll av SAS MD80 modifieringar och ombyggnader)
  • FLIR Systems Polytech AB, 2006-2012
    • Företagsledare med ansvar för konstruktion, utveckling, EASA Part 21 produktion, EASA Part 145 underhåll, personal, ekonomi, marknad, inköp och försäljning.

Available services from Aviatorcon

  • Assistance with writing EASA MOA, POA, DOA and ADOA Quality Manuals
  • Assistance with EASA Minor and Major modification applications or TC applications.
  • Operational Manuals for drones and UAV/UAS
  • Assistance in obtaining approval for commercial drone operations

CV

Training

  • Bachelor of Engineering in Mechanical Design at Rinmanskolan in Eskilstuna.
  • Military service in the Swedish Air force as a cadet pilot
  • Master of Aeronautical Engineering at the KTH, Royal Institute of Technology

Previous positions

  • Volvo Flygmotor, VFA, Trollhättan, 1974-1981
    • Design Engineer. Volvo designed the jet engine for the Swedish fighter aircraft Viggen.
    • Quality Systems Mgr. Volvo Flygmotor crated one of the first modern quality systems in Sweden with General Electric as role model.
  • FFV Aerotech, Arboga, 1981-1993
    • Mgr Production planning (20 people)
    • Mgr Military jet engine maintenance (80 people)
    • Mgr for the repair shop for jet Engine parts (200 people)
  • Volvo Aero Support i Bromma, 1993-1995
    • Mgr for the maintenance shop for jumbo jet engines (70 people)
  • Saab Nyge Aero AB, 1995-2006
    • Technical Mgr and part owner in the company (60 people)
    • Chief Engineer, Project Mgr for the modification of the CL415 Aircraft to the Greece Air force (15 MUSD, 1,5 Śr)
    • CVE, verification engineer for EASA PART 21 (Verification of SAS MD80 modifications)
  • FLIR Systems Polytech AB, 2006-2012
    • Managing Director with responsibility for Design, R&D, EASA Part 21 production, EASA Part 145 Maintenance, Personnel, Accounting, Marketing, Sales and Purchasing.

Pictures

SK60
Pekka flying the Swedish trainer SK60 or SAAB 105
AJ37
Viggen Arboga
CL415_Nyge
CL415 Nyge
DA42_FLIR
DA42 with the Polytech reconnaissance FLIR under the nose.